woensdag 21 september 2016

Mijn kind hangt aan mij. Wat te doen?

Mijn kind hangt aan mij. Is de houding van je kindje ineens veranderd en wil hij of zij voor alles alleen maar jou in de buurt hebben en niets van mama weten? Krijg je het er soms benauwd van en weet je niet of dit wel normaal is? Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Het is heel normaal dat een kind gedurende een bepaalde periode de voorkeur geeft aan één van de ouders.


Mijn kind hangt aan mijTrots


In het begin kun je erom lachen en vervult het je met trots. Maar dat gevoel kan naarmate het hangerig gedrag aanhoudt, omslaan in bezorgdheid. Wat maakt dat mijn kind zo aan mij hangt? Is er iets gebeurd met mama? Geef ik teveel toe? Deze vragen kunnen na verloop van tijd de kop opsteken. Maar stel je gerust in de wetenschap dat veel kinderen dus voor een bepaalde tijd liever één ouder in de buurt hebben.


Voordelen


Het hangen aan één ouder heeft zelfs voordelen. Moet je kind meer van papa, dan zal het zich in zijn ontwikkeling ook meer met jou identificeren. Als jij degene bent die de meeste tijd met de baby doorbrengt, dan ben jij ook degene aan wie de baby zich vastklampt. Dat is alleen maar logisch.


Wordt het kind ouder en wordt zijn of haar wereld groter, dan zullen de eisen van je kind ook veranderen en zal hij of zij voor bepaalde activiteiten, zoals winkelen bijvoorbeeld, eerder de aanwezigheid van mama appreciëren. Kinderen voelen net als volwassenen intuïtief aan welke ouder het beste past in een bepaalde situatie. Daar maken ze goed gebruik van door zich aan papa of mama vast te klampen.


Blijf jezelf


Het gedrag van je kind hoeft niet tot onderlinge ruzies tussen jou en je partner te leiden. Het is voor mama natuurlijk niet prettig om met lede ogen toe te zien hoe haar liefje voor alles naar papa rent. Maar als beide personen zich volwassen opstellen en duidelijke grenzen worden getrokken in de opvoeding, dan komt het zeker goed.


Hangt je kindje juist veel aan mama, forceer de situatie dan niet door genegenheid op te dringen. Geef het goede voorbeeld door jezelf te blijven en je niet anders voor te doen. Moedig het kind wel aan door je open op te stellen en samen leuke dingen te doen.


Mijn kind hangt aan mij komt er samenvattend op neer dat deze fase echt weer vanzelf voorbij gaat.

Ter afsluiting een checklist:


  • Vergeet niet dat het om een tijdelijke fase gaat. Over een paar maanden kan de situatie juist andersom zijn.

  • Voorkom geforceerde genegenheid.

  • Blijf jezelf, probeer niet het gedrag van je partner na te apen.

  • Maak als ouders duidelijke afspraken over hoe hiermee om te gaan en houd je daar aan.

  • Probeer niet overal in mee te gaan, maar leg duidelijk uit waarom sommige zaken niet (door papa) kunnen.


Mijn kind hangt aan mij. Wat te doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten